Прозрачност и ефективност: как РИОСВ – Пловдив реагира на сигнали от граждани и организации
Дата на публикуване: 10.06.2025 17

В Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив (РИОСВ – Пловдив) е разработена детайлна процедура, която регламентира реда и начина за приемане, регистриране и реакция при постъпване на сигнали и жалби.
Гражданите, представителите на неправителствени организации и други институции могат да подават жалби и сигнали до РИОСВ – Пловдив по различни начини – на място, по електронна поща или електронна форма, по телефон („зелен телефон“), по пощата, чрез системата за електронно връчване, както и устно или чрез специална кутия в сградата на инспекцията.
Проверките по постъпили жалби и сигнали в РИОСВ – Пловдив се извършват в срок до 10 дни от регистрацията им. Отговорните по тях експерти подготвят проверката чрез събиране на информация, контакт с подателя и координация с представители на други компетентни институции, когато е необходимо. Проверките се провеждат съгласно изискванията на екологичното законодателство, като при наличие на нарушения се издават предписания или се съставят актове. При възникване на аварийни ситуации (напр. производствени аварии) екоинспекцията реагира незабавно и без отлагане.
След извършване на проверката по постъпила жалба, се подготвя отговор до подателя й.
Освен това РИОСВ - Пловдив води стриктен регистър на всички сигнали, постъпили на „зеления телефон”, в който се отбелязва и резултатът от проверката. Регистърът се публикува ежемесечно на интернет-страницата на институцията. Това е прозрачен и удобен начин да бъдат информирани всички заинтересовани страни за възникналите екоказуси и предприетите действия по тях.
В случаи, когато получените сигнали засягат частично или изцяло компетентностите на други институции, те се препращат до тях служебно или се организират съвместни проверки. За да се скъси максимално времето за реакция по подаден сигнал е важно той да бъде правилно насочен първоначално към институцията, която има законовите правомощия да се справи с проблема. Затова за сигналоподателите е важно да знаят:
- При нарушения на наредбите на общините относно опазването на околната среда, контрол на строителните обекти относно опазването на чистотата на инфраструктурата и организацията на движение, зелената система сигнали се подават към съответната община или съответния общински инспекторат.
- В случаи, касаещи безстопанствени кучета и котки или прибиране на труповете им гражданите могат да се обръщат към ОП „Зооветеринарен комплекс“.
- Сигнали за паднали дървета, счупени или опасно надвиснали клони се подават къв ОП „Градини и паркове“ или общината/районното кметство.
- При нередовно обслужване на контейнерите за битов отпадък, нередовно почистване на уличната мрежа, запушени дъждоприемни шахти гражданите могат да сигнализират ОП „Чистота“ или отделите по Екология и опазване на околната среда към съответната община.
- При случаи на заплаха за здравето и живота на хората гражданите би следвало да се обръщат към Регионалната здравна инспекция.
- При замърсяване на повърхностни или подземни водни обекти, проблеми, свързани със съоръжения в реките (мостове, диги, прагове, ВЕЦ и др.), дейности в реките (напр. изземане на наносни отложения) сигнали се подават към Басейнова дирекция "Източнобеломорски район".
Процедурата за работа с жалби и сигнали за нарушения на екологичното законодателство, постъпили в РИОСВ – Пловдив е публична и всеки заинтересован може да се запознае с нея на следния линк: https://plovdiv.riew.gov.bg/files/file/front_office/2021/RD_235.pdf